Generatie Z(ombie)

Als uitzendbureau is het wel zo handig als je weet wie je doelgroep is. In wervingsland is het knokken om de beste kandidaten, of überhaupt kandidaten op deze krappe arbeidsmarkt. En als je dan je vacature “Stressbestendige Spin in het Web gezocht” met een waslijst aan eisen online zet, dan is het niet gek dat je jouw potentiele kandidaat niet bereikt. Is de generatie die nu op de arbeidsmarkt actief is dan te lui om zo’n tekst te lezen en te solliciteren? Zijn het dan een stelletje internetverslaafde narcisten die wachten tot er iets op ze afkomt? Onze Chief Executive Rebel vertelt hoe zij erover denkt.

Hi Christel! Hoe stel jij je Generatie Z voor?

Christel Verhoef: Iedereen heeft zijn eigen specifieke definitie van Generatie Z. Wat in ieder geval vast staat is dat deze generatie geboren is tussen de jaren 1992 tot heden. Een groot gedeelte van Generatie Z is nog niet tot de arbeidsmarkt toegetreden, maar zit er op korte termijn wel aan te komen. Deze generatie heeft andere behoeftes en wensen dan de vorige generatie, zaak is om daar nu op in te spelen. Generatie Z heeft juist behoefte aan werkzekerheid en is bereid hier hard voor te werken. Ook vinden ze het belangrijk om ergens deel van uit te maken, te netwerken en te werken met gelijkgestemden. Generatie Z kan goed voor zichzelf opkomen en wenst van de werkgever direct een adequaat antwoord. Dit kan de indruk wekken dat deze generatie behoorlijk verwend is.

Heb jij Generatie Z’ers om je heen?

Christel Verhoef: Afhankelijk van de definitie kan ik zeggen dat in mijn privé omgeving ik met de generatie Z te maken heb. Veel is dan ook herkenbaar. De jongsten Z-ers kijken bijvoorbeeld geen TV meer, op Youtube is alles direct te zien zonder op een vast tijdstip te wachten. Alles is voorhanden. De ouderen Z-ers zijn op zoek naar een baan met zekerheid en goede voorwaarden. Bovendien zijn ze heel ongeduldig. Hebben ze iets nodig, hup dan bestellen ze het even, maar dan wel via een site waarbij het uiterlijk morgen in huis is.

En kun je dan ook een gesprek langer dan 5 seconden voeren of is hij/zij aan het swipen door Insta filters?

Christel Verhoef: Een gesprek voeren is heel goed mogelijk en ook zonder dat er direct naar de telefoons gegrepen wordt, maar wel onder een aantal voorwaarden. Het gesprek moet nuttig zijn, zij moeten er iets aan hebben. Gewoon een praatje voor de gezelligheid bij een kopje thee, is hopeloos ouderwets. Het moet dus wel ergens over gaan en ook nog op een tijdstip dat het hen uitkomt. Andersom hebben zij een vraag of willen ze iets weten, dan moet je wel direct klaar staan met het antwoord.
Moeilijker is het op werk. Je ziet dat het heel normaal is om tijdens werktijd je mobiel binnen bereik te hebben en ook te antwoorden op binnengekomen berichten. De lijn tussen wat je doet op werk en privé wordt steeds dunner.

Hoe voorkom je dat je je blind staart op een stereotype?

Christel Verhoef: Er zijn natuurlijk overeenkomsten binnen generaties, dat is in alle generaties het geval. De kunst is om te blijven luisteren naar het individu. Wat willen ze nu echt, wat vinden zij belangrijk en wat verwachten zij van de werkgever. Ook is duidelijkheid belangrijk. Komt de kandidaat binnen en zijn verwachtingen niet realistisch, leg ze dat uit en maak samen een plan om dat doel wel te bereiken. Generatie Z heeft vaak goede ideeën en is gemotiveerd. Het ontbreekt ze, wat logisch is in de tijd waarin ze zijn opgegroeid, aan relativeringsvermogen en besef dat niet alles morgen anders kan.

Hoe bereikt Career Rebels generatie Z?

Christel Verhoef: Instagram is het belangrijkste kanaal. Belangrijk is om uit te stralen waar wij voor staan. De vacatures moeten duidelijk zijn. Wij werken veel met video en infographics, deze generatie is namelijk erg visueel ingesteld. Korte video’s die direct laten zien waar je terecht komt en wie je collega’s zijn geeft een goed beeld of de functie, maar nog belangrijker, of de organisatie wel bij je past. In de huidige arbeidsmarkt heeft de kandidaat het namelijk voor het zeggen. Er is veel werk maar minder kandidaten. Het is een omgekeerde wereld. Je moet jezelf daarom als werkgever verkopen en op een innovatieve manier gaan werven en je sollicitatiegesprekken anders insteken. Het is nu eenmaal een nieuwe generatie.

Zijn de verschillende generatie stereotypes nog wel bij te benen?

Christel Verhoef: Voor een uitzendorganisatie is het belangrijk dat je je doelgroep kent. Niet alleen de doelgroep van vandaag, maar ook die van morgen. Dit is soms wel een opgave, zeker wanneer het gaat om hoe je kandidaten bereikt en hoe de employer branding eruit ziet. Belangrijk is dat wij dicht bij onszelf blijven. We streven ernaar dat al onze medewerkers echt geloven in wat we doen en wie we zijn. De medewerkers komen uit verschillende generatiegroepen en met elkaar kunnen we zien wat de ene groep wel of niet aanspreekt. Constant blijven we in ontwikkeling en spelen we in op wat de markt, de opdrachtgevers en de kandidaten zoeken. Het belangrijkste is het persoonlijke contact en dat geldt voor alle generaties.

Verandert het inspelen op Generatie Z ook de weg die Career Rebels als uitzendbureau zal inslaan?

Christel Verhoef: Ja zeker, maar wel op een manier waarmee de andere generaties zich ook nog steeds thuis voelen bij ons. De tijden waarop wij bereikbaar zijn, worden uitgebreid door middel van chatdiensten. Zo zijn wij dus ook bereikbaar buiten de reguliere kantoortijden. Tot op heden zijn wij wel al 24/7 bereikbaar, maar alleen voor calamiteiten waaronder ziekmeldingen. Deze bereikbaarheid willen wij uitbreiden naar een beschikbaarheid voor iedere vraag. Wij zijn van het persoonlijke contact. Er zijn geen keuzebandjes en je bent geen nummer. De Flexrebel heeft contact met zijn persoonlijke coach en krijgt ook direct antwoord op zijn of haar vraag. Er is meer contact op de werkvloer doordat onze consulenten regelmatig bij de Flexrebel en de opdrachtgever langs gaan en veel meer oog hebben voor de ontwikkeling van de Flexrebel. De intentie is om meer zekerheid te bieden: een (vast) contract met (door)groeimogelijkheden. Dit is mogelijk bij verschillende opdrachtgevers. Wél de voordelen van een (vast) contract, maar nog heel veel mogelijkheden om te proeven en te leren bij andere bedrijven.

Facts & StoriesBeroepskeuzetest